torstai 6. huhtikuuta 2017

Hyvinvoiva morsian: laita syömiset kuntoon

Kaikki haluavat varmasti näyttää kauniilta, sädehtiviltä, itsevarmoilta ja hoikilta hääpäivänään. Minä haluan näyttää siltä, mitä kohti tähtään nyt: hyvinvoivalta, terveeltä ja hyväkuntoiselta. En laihalta, luiselta ja väsyneeltä.

Kehoni ja terveyteni tilanne on nyt hyvä, vaikka kehossani on monen mittarin mukaan rasvaa turhan paljon, mutta ei hälyttävää määrää. Olen lapsena ollut melko ylipainoinen, mutta siitä on tultu pitkä tie ylös - ja myös takaisinpäin. 

Olen treenannut kuntosalilla viimeiset neljä vuotta, mutta oikeasti säännölliseksi harjoittelu on tullut vasta parin vuoden sisällä. Teen myös aerobisia treenejä kävelyn, hölkän ja sisäpyöräilyn muodossa pari kertaa viikossa. Kesällä aion aloittaa kehonpainolla tehtävät harjoitukset ulkona. Lisäksi teen erilaisia kehonhallinta- eli coreharjoituksia säännöllisesti. 
Kuva: Pinterest

Minulla ja Joonaksella on edessä supermakea reissu Kreikkaan Korfun saarelle toukokuussa (kuvia ja postaus luvassa!). Matka aurinkorannalle on ollut suuri tsemppari minulle. Tavoitteeni kehoni kanssa on kasvattaa lihasmassaa ja vähentää rasvan, erityisesti mahaontelorasvan määrää kehossa. Tiesitkö, että tämän viskeraalirasvan määrää on helppo arvioida mittanauhalla? Jos vyötärönympäryksesi on yli 80 cm (naisilla, miehillä 90 cm), sisäelimiesi ympärillä oleva rasvan määrä on riski terveydellesi. Minulla itselläni on parannettavaa, mutta ei enää montaa senttiä! 

Suurin suru ja esteeni kehoni hyvinvointini parantamisessa on ruokavalio. Annoskoot, ruuan laatu ja liian usein herkutteleminen ovat olleet varmaankin koko elämäni ajan estämässä runsaan liikkumisen tuloksia. 

Olen löytänyt ratkaisun ongelmiini! 

Näillä ohjeilla annoskoot ja herkuttelu ovat pysyneet kurissa:
1. Juo paljon vettä, vähintään kaksi litraa päivässä. Kanna vesipulloa aina mukana.
2. Syö kolmen tunnin välein: aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen. Älä napostele välissä.
3. Syö joka ruualla kasviksia ja välipalalla hedelmiä.
4. Jos et liiku illalla, jätä iltapala väliin ja juo vettä.
5. Älä syö itseäsi ihan täyteen. Jätä aina pieni vara mahaan.
6. Vältä herkkujen ostamista kotiin.
7. Älä ole ruokavalion orja! Jos olet kahvikekkereillä, ota kakkupala kahvin kanssa.

Yhdessä tehtyä: Chili-guajillo-pihvit salaatin kera

Melko perinteinen aamupala. Verigreippi on aika 
ärmättiä. Kahvia on sen sijaan pakko saada!


Elämäni ihanin ystävänpäivän yllätys. 
Tuli niin puskista, että itku tuli. 
Erikoistapauksissa on lupa herkutella.

Esimerkkiruokavalioita on netti pullollaan, ja kaikkialta kuulee, että peruskotiruualla pärjää. Asia on todellakin näin, kunhan ylläolevia ohjeita noudattaa. Aina voi myös lähteä hifistelemään, "älä käytä maitotuotteita", "älä syö sokeripitoisia hedelmiä". Niihin voi perehtyä, mutta minä pärjään näillä. 

Tämän päivän olen pärjännyt suunnilleen näin:
Aamupala - Puuroa, raejuustoa, vähän mehukeittoa ja avokado, vitamiinit
Välipala 1 - Omena ja pieni kourallinen cashewpähkinöitä
Lounas - Täytettyjä paprikoita ja salaattia
Välipala 2 - Rahka ja omena, banaani
Päivällinen - Juustomunakas ja lämmin papu-kasvissekoitus (mikrossa!)

Illalla syön vielä iltapalan, kunhan olen käynyt tekemässä treenit.

Tänään on ollut melko vegaaninen päivä. En voi kehua, että paino putoaa supernopeasti, mutta se ei ole minun tarkoitukseni. Kävin kaksi kuukautta sitten erilaisissa kehonkoostumusmittauksissa, kun opiskelimme aihetta koulussa fysioterapian koulutusohjelmassani. Tein tällä viikolla uudet visiitit mm. InBody-mittauksessa, ja tulos: rasvaa palaa pois ja lihasta tulee tilalle lähes yhtä paljon!

Mahtava fiilis. Terve ruokavalio on helppo ylläpitää, kun oppii rytmin ja  malttaa katsoa kelloa. Joku kerta kirjoitan morsiamen treeniohjelmasta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Onko sinulla omia kokemuksia aiheesta? Linkkaa oma blogisi tai kerro oma vinkkisi minulle ja muille lukijoille! Palaute blogin sisällöstä on hyvin tervetullutta.